A SPEC Ad, azaz speculative ad olyan reklámfilm vagy kreatív, amit az ügynökségek maguknak, portfóliójuk kiegészítéseként gyártanak. Itt nem egy konkrét megbízásról van szó, hanem a potenciális ügyfeleknek - adott esetben konkrét ügyfélnek - ezzel adnak mintát munkájukról. Amiért nagyon szerethetőek: Az ötletből indulnak ki és nem feladatból, briefből. Nem csupaszítja le az ötletet az ügyféloldal a végletekig, az eredeti ötlet felismerhetetlenségéig. Ennek velejárója az is, hogy elég rendesen feszegetik a határokat. Gyakran olyan hirdetésről beszélünk, melyet felismerhető termékekkel forgatnak, esetleg felhasználják benne egy cég logóját, és a gyakran házon belülre szánt munkák hipp-hopp bejárják a világot, holott az ügynökség nem kapott megrendelést, az ügyfél pedig nem kér(ne) a kétes "sikerből". Hogy lássátok miről is van szó, íme 2 print és 2 szpot SPEC Ad:
Lego:rebuild it. Sokszor a hatás épp az ellenkezője az elvártnak. A Saatchi China alábbi munkája és főként annak terjedése miatt a Lego igencsak dühös volt és ezen egy bocsánatkérő levél sem segített. Valóban csöppet érzéketlenek és felelőtlenek voltak.
Puma "splooge" Blowjob. Tény, hogy a szex elad, ám Ügyfél legyen a talpán, aki ezt bevállalta volna. Mielőtt a Puma észbe kapott volna, a kép már bejárta a világhálót.
Sprite: Blowjob. Szexuális töltetű SPEC Ad, ezúttal egy szpot. Ebből is volt balhé bőven, valahogy a Coca-Cola nem szereti, ha visszaélnek védjegyével.
Volkswagen: Öngyilkos merénylő. Lee & Dan, 2 kreatív figura, Volkswagen felhasználásával (vagy a Volkswagen-nek?) készítette el ezt a kis filmet. Bár Lee és Dan nem tervezte, a film komoly hírnevet hozott nekik, a mai napig abból élnek. Elvileg a Volkswagen sem tervezte, persze könnyen elképzelhető, hogy ezt igenis a VW rendelte meg és a perrel való fenyegetőzéssel csak dobtak a látogatottságon. Ezt sosem fogjuk megtudni.
Felmerül a kérdés: az ügynökségek túl elborultak, vagy az ügyfelek nem elég bátrak? Vagy van olyan is, hogy ők rendelik meg csak letagadják? Mint az USA a filmekben külföldön bevetésen lévő elitalakulatokat?
És persze a SPEC ad-ek többsége fiktív cégről szóló reklám, mint az alábbi nem létező belga társkereső szpotja a Jelmar Hufen műhelyéből: