Digitális Marketing Blog

Think Digital!

Like It Easy

Hirdetés

 

Osztják

Digitális Marketing Blog

Szórakoztató digitális marketing!

A ThinkDigital kreatív digitális reklámmegoldások inspiratív célzatú bemutatását tűzte ki célul!

Kontakt: sinkovits.andras@gmail.com

I LIKE social media. Na de mér’? - II. rész.

2010.12.05. - Bánki Attila 3 komment

Ez előző postban örültünk annak, hogy a közösségi médiának van egyfajta megtisztító hatása, mely tetten érhető akkor, amikor egy cég nem pusztán a tényeket közli a reklámjaiban, hanem, - hogy úgy fogalmazzak – egy kicsit mást, vagy kicsit másként kommunikál, mint az joggal elvárható lenne. Értjük? A közösségi média pedig rávilágít az ellenmondásos részekre, amitől a kommunikáció átláthatósága megnövekedett.
 
A mai postban pedig egy érdekes jelenséggel foglalkozunk, amikor is egy olyan elképzelt cég fejébe bújunk bele, akinek egy olyan termékét szeretnénk a közösségi térben promótálni, melyre azt a szót használnánk: „Semmi extra”. Vagyis egy ún. átlagos, hétköznapi termékről beszélünk, mely nem rendelkezik szabadalommal, sem nem az évek óta várt világmárka legújabb verziója, nem trendszetter, sem pedig a rák ellenszere. Egyszóval a hétköznapi használatban megbecsült „valami” aminek, így vagy úgy, de helye van kereskedelemben, de nem szoktunk úgy felsóhajtani, hogy: „Bárcsak kapnék karácsonyra egy EU raklap zsugorfóliázott kristálycukrot…”
 

Avagy a hétköznapi termékek a közösségi médiában

 
Ez a post nem kíván egy „megmondó post” lenni, mely a „mit szabad – és mit nem szabad” kérdésekre válaszol, pusztán néhány érdekességre hívnám fel a figyelmetek. Először is nem hiszem, hogy van „halott” termék vagy brand. Azt gondolom, hogy minden „jószág”, ami piacon életképes ugyanúgy promótálható a közösségi médiában, mint bárhol. Elméletileg. A közösségi térben való kommunikáció a műfajából fakadóan értelem szerűen kicsit más, mint a többi média. Abban az esetben, ha nekünk egy olyan termékünk lenne - vagy olyat kéne a közösségi médiában megjeleníteni – melyre a „hétköznapi” szó a fenti értelemben használható, akkor az alábbiakon érdemes elgondolkodnunk:
 
- Érdekli az embereket ez a termék? / Pl.: Kétrétegű papír zsebkendő / Igen – Nem - Talán
(Ha az adott termék úgy tűnik, nem hozza lázba a fogyasztókat, akkor sok munka lesz a közösségi térben népszerűvé tenni, még akkor is, ha egyébként egy sikeres, fontos termék)
 
- Rendelkezünk e érdekes hírekkel / információkkal az adott termékről? / Pl.: Aszpikos sonka / Igen – Nem - Talán
(Ha esetleg nem rendelkezünk érdekes hírekkel a termékkel kapcsolatban - ami meglehetősen gyakori probléma - akkor el kell gondolkodnunk, hogy hogyan fogjuk a figyelem középpontja körül tartani az adott terméket. Ha nincs mit mondanunk a termékről, akkor szokott előállni sok esetben az, hogy minden olyasmit, ami kicsit is kapcsolódik a termékhez kipostolják. Mondok egy példát, hogy senkit se sértsek meg: „Krokodil csipesz”. (Aki nem ismerné, ez egy elektromos érintkező típus.) Ebben az esetben azt szokták tenni, hogy minden olyat, ami egy kicsit is hasonlít a témára, azonnal postolják. Pl.: Krokodilos video, aligátoros video, kajmános video. „Elektromosság” szócikk a Wikipediaról, a vezérigazgató Újévi köszöntője, stb. Házi feladat: Nézzetek meg a Facebookon néhány ilyet. Funny. Elhihetitek.)
 
- Fontos ez a termék a fogyasztónak? / Pl.: Akármilyen selyemsonka / Igen – Nem - Talán
(Ha a fogyasztónk úgy érezné, hogy a termékünk, ha holnap nem lenne, akkor észre sem venné, akkor készüljünk fel, hogy sokat kell foglalkozzunk azzal a kérdéssel, hogy miért kell a fogyasztónak az adott termékkel napi szinten foglalkoznia.)
 
Satöbbi. Ugye, hogy nem ismeretlenek ezek a kérdések? Nem is kívánnék tovább menni, hiszen jól ismerjük ezeket a felvetéseket. (Ha van olyan díjnyertes kérdéskör, amit mindenképpen megosztanátok velünk, akkor ne habozzatok megküldeni nekünk, hogy okuljunk belőle.) Mint említettem, mindezek azért fontosak, hogy lássuk, hogy a social media-nak van még egy – szerintem – respektálható mellékterméke. Segít szembenézni a termékünkkel.
 

Bármit a közösségeknek! Hurrá! Há’ LOL…

 
A feladat meghatározásakor, a brief megírásakor előfordulhat, hogy kiderül, az adott termék, brand, ügy, téma stb. bizony nem hordoz magába olyan értékeket, hogy a közösségek számára fontosak legyenek. Sőt, adott esetben kiderülhet, ezek általánosságban sem túl értékes „valamik”. Legrosszabb esetben akkor bukkan fel ez a tapasztalatunk, miután két hónapja sikertelenül próbáljuk meg a közösségi médiában elhelyezni termékünket. Jó jó; tudom mindig van az a pénz…
 

Szembenézés a termékkel

 
A közösségi kommunikáció segít nekünk abban, hogy „kívülről” szemléljük a termékünket, és hogy szembenézzünk annak tulajdonságaival, akár gyengeségeivel. A hozzászólások – bármilyenek is – segítenek nekünk ebben, bár jobb ezt a szembenézést azelőtt megtennünk, mielőtt postolási vágyat ébresztenénk fogyasztóinkban. Mert akkor jöhet a feketeleves, aztán meg a jéghegy… Kerüljük el. Jobb úgy.
 
Folyt. köv.
Üdvözlettel:
[Follow me on Twitter]

Címkék: facebook bánki facebook marketing

A bejegyzés trackback címe:

https://thinkdigital.blog.hu/api/trackback/id/tr812495013

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lIlI · http://lililili.blog.hu/ 2010.12.14. 10:55:22

Sziasztok! kb. fél éve rám van bízva egy kezdő webáruház marketigje, kommunikációja. Semmiféle végzettségem, tanulmányom nincs a témához kapcsolódóan, csak a "józan paraszti". Én nem féltem a SN-től, hiszen a nulláról indultunk. (0 ismerős, 0 Like) Ha valakit érdekel, színesen leírom az eddig tapasztaltakat. Szerintem sok érdekes momentum van, amit jómagam sem értek (mármint hogy miért működnek avagy miért nem működnek bizonyos elemei az SN marketingnek) Nos?

Bánki Attila · http://hu.linkedin.com/in/attilabanki 2010.12.14. 11:01:53

@lIlI: Szia Lili!

Simán. Küld el, megnézzük, és ha olyan, akkor kitesszük. (Mindenki okulására) Rulez közösség & web 2.0. ;)

lIlI · http://lililili.blog.hu/ 2010.12.15. 11:04:54

Szia!

Akkor belekezdek. Előre bocsátom, hogy én azért komoly következtetéseket nem vonnék le a leírtakból! Számomra annyira kiszámíthatatlan a SN... Nem értem, hogy dolgok miért jönnek be, és más dolgok miért nem. A sikeres és a sikertelen próbálkozások miértjében én nem találtam logikát. Inkább egyfajta szerencse / nem szerencse dolgot látok a kampányokba, pedig abszolút racionális, logikus gondolkodású vagyok. Simán elhiszem azt, hogy ami nekem nem jött be, az másnak, máskor (vagy akár ha én megismételném) sikeres kampány lenne, de ez fordítva is megállja a helyét.

Szóval, történt, hogy 2010 nyarán, hogy családi vállalkozás keretében elindítottunk egy webshopot. Szándékosan nem árulnám el a címet - többen úgyis ki fogják "nyomozni", de itt most nem a reklámozás a célom. A forgalmazott termékek gyerekholmit, tehát a célközönség a gyerekes szülők és azok akik gyerekeknek szeretnének ajándékot venni. Kb. ennyit tudtunk az egészről, ezelőtt sem webshop, de bolt. Semmi kereskedelmi, semmi marketing tapasztalat / tanulmány, uh. lelkes amatőrökként belevágtunk. Pénz sem volt (és azóta sincs) drága reklámokra, meg hát netes bolt, reklámozzunk a neten...

[0. lépés] Létre is hoztunk az iwiw-en és a Facebookon egy-egy fiktív profilt, amikkel csináltunk klubbot, meg rajongói oldalt. Eddig ugye 0 Like, 0 ismerős...

[1. lépés] Nekem és a páromnak volt összesen kb. 500 iwiw ismerőse. Ciki, nem ciki, a Facebookon még nem voltunk regisztrálva. Egy szép, személyes iwiw üzenetben megkértük az ismerősöket, hogy segítsenek népszerűsíteni az áruházat. A várt eredmény elmaradt, sokat mondok, ha 10 pozitív reakció keletkezett... (2%) Az oldal látogatottsága kb. 10 egyedi látogató / nap, aminek forrása az iwiw)

[2. lépés] Találtunk rengeteg iwiw klubbot, amiknek a tagjai a mi célcsoportunk. Több ezres (néha tízezres) létszámú klubok, amit nem is értek hogy jöttek létre, de kb. a "van gyerekem" szintű csoportosulások, rengeteg unatkozó anyukával. Megkértük ezeknek a kluboknak a tulajdonosait, hogy klubüzenet formájában küldjék tovább a reklámunkat. Elküldték. Több mint 50.000 felhasználónak ment el az üzenetünk! Az oldallátogatás egyik napról a másikra napi 2.500 fölé emelkedett. (250-szeres forgalom! Szerintem a Google Analytics is meglepődött :P) Majd 3 napon belül visszaesett napi 30-ra! (98% feletti visszaesés!) Ami lesújtóbb, hogy a megrendelések száma szinte egyáltalán nem emelkedett! Tehát az 50.000 hírlevél hozott 5000 látogatót, és kb. 5 vásárlót! (0,01%)

(holnap folyt. köv.)

ui: sajnos nincs sok időm, és hosszú a történet. Ahogy időm engedi, még 4-8 hasonló postra számíthattok - már ha továbbra is érdekel...
süti beállítások módosítása