Na, egy ilyen mondatot biztos nem ír le egy profi marketinges, már ha legalábbis komolyan gondolja. Elég csak egy pillantást vetni a Facebookon a jobb oldali sávban található hirdetésekre, szinte biztos, hogy minden második nyereményjáték ilyen lesz. Ezekkel nem feltétlenül az a gond, hogy nincs benne semmi fantázia, sokkal nagyobb probléma az, hogy teljesen ellentmond a Facebook promóciós szabályzatának. Persze, mit törődök én ezzel, majd remélhetőleg törli a Facebook ezeket az oldalakat, kevesebben leszünk, kisebb lesz a zaj, és akkor csak azok maradnak, akik tudnak alkalmazkodni a szabályokhoz. Ennek ellenére, egyszerűen nem tudok elmenni amellett, hogy hiányzik a fair play a Facebook-ról. A másik dolog pedig az, hogy nem értem én ezt az egészet. Ennyire amatőr lenne az adott ügynökség/cég, hogy még arra sem veszi a fáradtságot, hogy elolvassa a szabályzatot? Vagy csak úgy gondolják, hogy csak nem mi leszünk azok, akiket törölni fog a Facebook? Példát sok százat fel tudnék sorolni, de itt most inkább felhívnám a figyelmet a főbb pontokra:
- Az első és legfontosabb, hogy promóciót csak külön applikáción lehet futtatni. Ez lehet saját fejlesztés, vagy harmadik fél által fejlesztett applikáció. A lényeg, hogy rendelkezzünk a jogosultsággal, hogy használhatjuk. Pénztárcabarát megoldás lehet pl. a Wildfire apps által kínált appválaszték.
- Az oldal puszta lájkolása, vagy check-in nem lehet a promócióban történő részvétel feltétele. Ugyanez igaz a fotó feltöltésre, megosztásra, lájkolásra, kommentelésre. Azt hiszem ezt kell legkevésbé magyaráznom, hiszen világos és érthető a nagy NEM.
- Legyen szó bármilyen appről a lájk gomb, mint funkció nem használható a szavazásban.
- A nyerteseket nem lehet a Facebookon keresztül értesíteni. Így nem csak az üzenetek, hanem az üzenőfali értesítések is kiesnek a lehetőségek tárából. Ezek tényleg csak a legfontosabb pontok, azonban ha már „csak” ezeket betartjuk, akkor szinte biztos, hogy nem jutunk a Puma Lengyelország (60 000 rajongó) vagy pl. sok hazai szálloda sorsára. Mert ha munkát fektetünk az oldalunkba, akkor egész egyszerűen nem éri meg, hogy elveszítsük a rajongókat, legyen csupán néhány száz vagy több ezer.
Hangsúlyozom azonban, hogy ez csak a jéghegy csúcsa, ezen kívül sok más kritériumnak is meg kell felelni (FB logóhasználat, advertising guidelines, etc.), arról nem is beszélve, hogy a lokális jogszabályokat sem ártana követni. De erről már nem is merek álmodni. Bár, kíváncsi vagyok, hogy a SZF mikor kezdi el ezeket a promókat vizsgálni (ha még nem tette). Ha pedig mindez nem lenne elég, érdemes gyakran nézegetni a Facebook szabályzatait, ugyanis azt minden értesítés nélkül változtatják meg (körülbelül félévente frissítik), így az is simán előfordulhat, hogy egy már kész/futó promóciónkon kell kampány közben igazítani.