Digitális Marketing Blog

Think Digital!

Like It Easy

Hirdetés

 

Osztják

Digitális Marketing Blog

Szórakoztató digitális marketing!

A ThinkDigital kreatív digitális reklámmegoldások inspiratív célzatú bemutatását tűzte ki célul!

Kontakt: sinkovits.andras@gmail.com

I LIKE social media. Na de mér’? – I. rész.

2010.11.29. - Bánki Attila 12 komment

Anno Domini volt egy érdekes training, - Kaszás György tartotta – melynek az volt a címe, hogy: „Mi a kreativitás?” Na mi? Senki sem tudta. A mai napig nem derült ki, viszont a trainingen volt egy nagyon érdekes felvetés; mely arra volt kíváncsi, hogy mi lenne, ha a reklám, holnap reggel kilencharminckor, egyszer és mindenkorra eltűnne. A feldobott labda nagyon érdekes kérdést feszegetett, mondván, mi a különbség reklám és információ között. Ugyanis nagyon úgy tűnik, hogy társadalmunknak nagy szüksége van különböző információkra. A reklám pedig ezt a nyersanyagot, becsomagolja, az információból üzenetet fabrikál. Itt – ott talán hozzátesz, ezt – azt talán elhallgat, egyszóval kicsit átalakítja az információt. Néha ezt szofisztikátlan teszi, néha egészen elbaltázott módon. A legtöbb reklám betartja az íratlan szabályokat, de akad szép számmal, amelyik nem kicsit módosít az alapinformáción. Ezért mondják az emberek, hogy a reklám hazudik.

A reklám hazudik? 

Ez általánosságban nem eldönthető, de e postnak nem is célja, hogy ezt eldöntse. Inkább egy érdekes jelenségre hívnám fel a figyelmet. Ha egy cég a hagyományos médián keresztül állít valamit, akkor az „oda van írva”, „meg van mondva” ha igaz, ha nem. Olvassuk, nézzük, befogadjuk, egyebet nem nagyon tehetünk, legfeljebb feltehetjük a kérdést: „Na de micsinálsz?!”

Ha van a kommunikációban csúsztatás, ha nincs, az már megjelent és adott esetben hiába tudja néhány fogyasztó, hogy az üzenet nem felel meg a valóságnak, legfeljebb élhet a panasz jogával a megfelelő szervek irányába, vagy írhat az ügyfélszolgálatnak.

Ha hazudik a reklám, akkor az bizony kiderül

Ám ha a közösségi kommunikációban, egy cég/brand/szervezet stb. nem állít magáról igazat, vagy ha tudatosan/véletlenül állít valótlant az rendkívüli gyorsasággal derülhet ki. A hatása elemi erejű lehet, amit csak komoly szakértelemmel lehet kezelni.

A közösségi médiában publikálandó reklámok, üzenetek, postok esetében mindenki kétszer alaposabban meggondolja, hogy mit írjon le. Ha csak egy kicsit is kétséges, ha csak kicsit is félreérthető, vitatható, abban az esetben bizony jobban tesszük, ha végiggondoljuk, hogy postoljuk e az adott hozzászólást, állásfoglalást, bármit. Manapság – mély tisztelet a bátor kivételnek - általában az ilyen vitás, vagy kétséges esetekben mindenki kellő körültekintéssel jár el, és ha kicsit is rezeg a léc, hogy valami félreérthetőt, vagy olyasmit ír, ami bármilyen csekély százalékban is visszaüthet, akkor azt egyáltalán nem is publikálja. És ez így rendben is van. 

Credibility & Trust 

Nem tudom Ti, hogy vagytok vele – majd biztos elmondjátok – de én ezért szeretem a közösségi médiát. Ad a reklámozásnak és általában az üzleti kommunikációnak egy átláthatóságot és hitelességet.

Credibility. Amit egy brand leírt, publikált, azt mások véleményezik. Ha valahol kilóg a virtuális lóláb, akkor az hamar napvilágra kerül.

Trust. Ebből eredően tovább növekszik az a „megbízható forrás” érzet, mely a közösségi médiát körbeveszi. 

A tisztító hatás 

A kommunikációs üzenet – melyekről azt hitte korábban az utca népe, hogy hazudik – váratlanul szembetalálja magát a közösségi médiával, melynek hatására a túlzások csökkennek, az elhallgatott részletek napvilágra kerülnek, hiszen a közösség tagjai el nem mulaszthatják, hogy postjaikban az ellenmondásos részletekre azonnal felhívják a figyelmet, akár kevéssé irodalmi dialektikusban. (Amit persze mondanom sem kell, hogy mindenki véresre lájkol majd) Mindezek okán a közösségi kommunikációnak van egy erősen megtisztító hatása, ami jót tesz úgy egészében a reklámiparnak is. A közösség pedig napról napra nő, ereje, öntudata növekszik. Úgy tűnik, hogy ez egy jó folyamat. Meglátjuk…

 

Folyt köv.

Üdvözlettel:

Attila_BANKI

[Follow me on Twitter]

 

Ps1.: Majd most már arra leszek kíváncsi, hogy mikor él vissza vele. Ha észrevettem majd, jelentkezek. 

Ps2.: A közösség erejének növeléséhez persze nem járulnak hozzá azon jelenségek, melynél tetten érhetünk beépített marketereket, melyek valamely „izgalmas” üzleti érdeknek megfelelően erősen alakítják/torzítják a közösség véleményét. Az egy másik mise; mára ennyi éppen elég. 

 

 

Címkék: facebook bánki közösségi marketing

A bejegyzés trackback címe:

https://thinkdigital.blog.hu/api/trackback/id/tr312477487

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Ács József - TARTALOMSZOLGÁLTATÓK 2010.12.04. 08:00:08

John Hurt Winston Smith szerepében (Michael Radford | 1984).Hérakleitosz szerint az alvóknak külön világaik vannak, míg az ébren lévőknek egy és közös a világuk. Csábító gondolat, hogy a művészet ébreszt, a propaganda pedig elaltat bennünket. Csábító g...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bread 2010.11.29. 10:36:33

Lazán kapcsolódik csak a poszthoz, inkább csak továbbfűztem egy gondolatfoszlányodat, de éppen azon gondolkodom, hogy az itthoni cégek hogyan használják a social mediát. Azt látom, hogy - tisztelet a ritka kivételnek - leginkább sehogy (most ne nevezzük a FB-ra áttervezett megjelenéseket social felületre fejlesztett, önálló anyagnak).

Éppen ezért érdekes a kérdés, amit felvetsz: azért nem jelennek meg, mert félnek a reakcióktól? Érthető lenne, hiszen itt már nem fog a jogi csoport tuti válaszokat adni, mert nincs pontosan körülírt törvényi háttér, sem pedig tapasztalat, amire hivatkozhatnak (arról nem is szólva, hogy mit érnek el azzal, ha megnyernek egy pert, és elmondhatják, hogy lám-lám, igazat szóltunk, allah nagyra növeszti a szakállunkat).

Vagy az is előfordulhat, hogy lövésük nincs, miféle contentre lenne szükség, és sajnos ezt tartom valószínűbbnek (egyébként ez is egy messzire vezető beszélgetés).

sinkovits · http://thinkdigital.blog.hu/ 2010.11.29. 11:56:16

@bread: Én is erre gyanakszom.. félnek a reakciótól. Eddig, ha hőbörgött az ember egy picit bármin is, azt otthon tette halkan. Most egyből tud kontrázni és nincs annál cinkebb, ha a.; felháborodására nem reagálnak b.; reagálnak, de pökhendi módon avagy c.; simán csak törlik a hozzászólását.

A megosztó cégeknek nem egyszerű a megjelenés.

bread 2010.11.29. 12:02:04

@Artuum: igen, láthattuk már, hogy a konfliktuskezelés egyik alapja az izomból való kommunikáció (jobb esetben a hozzászólást törlik, rosszabb esetben a sírásuk elhallatszik Palo Altóig, és az őket kritizáló oldalakat töröltetik).

Bánki Attila · http://hu.linkedin.com/in/attilabanki 2010.11.29. 12:08:50

@bread: Sziasztok!
Jah, hát mindkettőtöknek igaza van. :D A kérdést egyszer úgy tette fel az egyik ügyfelünk (azóta már klasszikussá vált) - "Nézegetjük a közösségi médiát, tetszik nekünk, de nem tudjuk, hogy nyúljunk hozzá." A válasz az volt, hogy óvatosan. ;)
Nyilván nem kell és nem is szükséges, hogy mindenki / bárki megjelenjen a közösségi térben. Ezt ügyfél oldalon is sokan érzik így manapság.

bread 2010.11.29. 12:19:03

@Attila BANKI: néha pont azt látom, hogy akkor is megjelennek, ha nincs mit mondaniuk, mert ott van a konkurencia, és jajjaj, nem szabad lemaradni... Persze az, hogy a konkurencia is pont olyan semmitmondó tartalommal van ott, mint amit ő is készül kitenni, az senkit nem zavar. :D

sinkovits · http://thinkdigital.blog.hu/ 2010.11.29. 13:08:53

@bread: Mondjuk erre a legjobb, ha egy nagy és egyben megosztó cég nem a konkrét termékkel vagy szolgáltatással jelenik meg a közösségi térben, hanem egy az alaptevékenységhez valamelyest kapcsolódó alternatív és hangzatos jelszóval, legyen az bármi is. pl a Mol www.facebook.com/mymolo
Saját céges oldala nincsen, csak a Móló fűződik a nevéhez..

Bánki Attila · http://hu.linkedin.com/in/attilabanki 2010.11.29. 13:40:19

@bread: ÉS meglehetősen nehéz őket lebeszélni róla. :)Hogyha a közösségi média nem fekszik a kommunikációs stratégiájukra, akkor inkább hagyják. Nehezen megy át sok esetben.

bread 2010.11.29. 13:55:34

@Artuum: igen, ez jó irány is lehet; ugyanakkor - Attila felvetésére is reflektálva - kizárja azokat, akik csak azért lájkolnának egy céget, mert van valami érzelmi kapcsolatuk vele (lásd például a Nike több mint 3 millióját vagy az Adidas 6-ját).

Őket - és ez csak érzés, ami egyáltalán nem alátámasztott - úgy találják meg, hogy beütik a nevet, aztán amit dob a gép, azt lájkolják. Gondolom, erről nem akarnak lemondani (ami egyébként teljesen jogos, csak akkor töltsük is fel tartalommal az oldalt vagy kezdjenek el dolgozni rajta, hogy legalább legyen része a kommunikációs stratégiának).

S.Nicole 2010.11.30. 13:51:36

én is azt tapasztaltam, hogy néha az is ott van, aki nem tud magával mit kezdeni, ez akár lehet káros is az adott márkának/cégnek...

Bánki Attila · http://hu.linkedin.com/in/attilabanki 2010.11.30. 14:54:48

@S.Nicole: Így van. Néha jobb távol maradni. Ráadásul, feleslegesen nem költesz egy forintot se. Jó lesz az másra...

Maurice74 · http://www.personaltraining.hu 2010.12.01. 07:44:19

Szerintem egyszerűen gőzük sincsen, hogyan lehetne használni.

Bánki Attila · http://hu.linkedin.com/in/attilabanki 2010.12.05. 15:43:42

@Maurice74: Szia! Valóban sok esetben nem tudják, hogy hogyan elehet használni, de majd tőlünk megtudják. ;)
süti beállítások módosítása